Viser billede fra: Hi-Fi Test 79

Ret / Tilføj søgeord

Tags/søgeord for dette billede:

Dette for- og effektforstærkersæt i matsort design har snart i et par år repræsenteret Hitachi koncernens kraftigste og fornemste forstærkersæt samlet pris ligger på knapt 14000 kr hvorfor sættet hovedsagelig henvender sig til kræsne audiofans og til eventuelle professionelle gøremål beskrivelse HCA8300 forforstærkeren først tonereguleringen fungerer helt konventionelt med to mulige knækfrekvenser i bas og diskant og med separat kontinuerligt potentiometer for hver kanal med dBkalibreret skala hvad angår filtrene er disse også helt gængs udlagt blot med den undtagelse at konstruktørerne øjensynligt anser dybtonefiltrets funktion som vist på målekurven for normalt at skulle forblive indkoblet denne filterknap skal nemlig i modsætning til diskantfiltret trykkes ned for at udkoble filterfunktionen de øvrige betjeningsgreb på HCA8300 dvs tapemonitor med kopieringsmulighed stereomonoomskifter og balancereguleringen er helt ordinære i funktionen hovedtelefonbøsningen har tilhørende niveaureguleringspotentiometer ud over hvad der senere er nævnt i forbindelse med måleresultaterne skal det tilføjes at mens den omtalte Phono I indgang har kontinuerlig følsomhedsregulering går signalet gennem Phono2 den mest direkte vej udenom delle potentiometer bagpanelets tilslutningsbøsninger er hensigtsmæssigt placeret på en skrå flade der gør det lige bekvemt at etablere ledningsforbindelser bagfra reolsystem eller ovenfra hvis forstærkeren er placeret øverst på et bord etc ud over at Tape 2 ind og udgangsbøsningerne er doubleret med DINtapebøsningen skulle der ikke være yderligere at bemærke til tilslutningspanelet det relativt høje apparat af ringe egenvægt har på topfladen indtegnet et komplet overskueligt blokdiagram der kan vise sig at være behjælpelig ved evt søgning af funktionsfejl HMA8300 har et tilsvarende blokdiagram på toppen men her er ellers det meste af fladen et fletværk hvor luftstrømmen fra de indenfor anbragte køleplader passerer fronten præges af de to store Peak Level Meters og kontinuerlige reguleringer af indgangsfølsomheden for hver kanal de to trykknapper er netafbryderen og det subsoniske filter som med dybtone filtret på forforstærkeren skal knappen her trykkes ind for at koble filtret ud på bagsiden findes der eet sæt enkle og meget bekvemme bøsninger for højttalerkabler man trykker pedalen ned det afisolerede kabel fores ind i hullet og fjedereffekten sørger for resten afprøvning og lytte vurdering begge apparater tændes og slukkes uden nævneværdige bilyde takket være relæerne medens vurderingen af det matsorte design må bero på den enkeltes smag og øvrige stueinteriør kan betjeningskontrollers funktion og generelle finish eentydigt klassificeres som førsteklasses japansk at forforstærkerens styrkepotentiometer begyndte at knase ganske let i højre kanal vil vi udelukkende tilskrive den medfart apparatet fik under den forholdsvis langvarige afprøvningsperiode De fleste reguleringsfunktioner er kommenteret og vist i funktion på kurverne og da der ikke kan knyttes nogen negative kommentarer til betjeningen i øvrigt skal vi koncentrere os om lytteindtrykket af Hitachi HCA/HMA 8300 lytter man til sættet over kendte højttalere i tilvant akustik over Phono 2 indgangen går det forholdsvis hurtigt op for de fleste at der er tale om en meget neutralt reproducerende kombination den lader ikke nogen væsentlig aspekt af optagelserne i stikken der spores ej heller nogen tilbøjelighed til præference for bestemte musikgenrer om man hælder dundrende beatlyde eller et udvidet symfoniorkesters samlede strygerkorpus i Phono 2 indgangen forbliver rumillusionen og perspektivet helt intak t og der spores ikke subjektivt nogen tendens til øget forvrængning ved transienter eller dynamikvariationer Dynaharmonykredsløbet gør sig i praksis gældende på to måder dels undgår man ved visse meget eksplosive passager den ofte indtrufne momentane kompressorvirkning som når andre forstærkere tvinges op over klippegrænsen og dels virker det subjektivt som om konstruktionen har en hurtigere restitutionsevne når klipning indtræder under vedvarende kraftige musikpassager det opfattes undertiden som at proportionerne i lydbilledet forbliver intakte i længere tid hvor andre forstærkere kan have tilbøjelighed til at lade instrumentgrupperne svæve noget ud af fokus i lydbilledet indtil forstærkeren er kommet på fode igen efter klipning naturligvis kunne disse lytteindtryk kun efterprøves i et kæmpe lokale med god akustisk dæmpning over effektslugende boxe som i vort tilfælde JMF Reference Mk IV og Bowers & Wilkins DM 7 og med særlig udvalgt plademateriale afspillet med de bedste dynamiske pickup'er i samme forbindelse kom det tydeligt for dagen at effektforstærkeren arbejder bedst med det subsoniske filter udkoblet knap ind da gengives stortrommer og elbas med en overlegenhed kun få andre konstruktioner har udvist til dato med filteret inde forekommer gengivelse af de dybeste toner med et let markeret præg den sanselige oplevelse på øre og krop af de dybe stød eller brag har ligesom passeret før den er helt overstået i pladerillen men fænomenet hvad det end kan skyldes vil variere stærkt fra rum til rum og mellem de enkelte højttalere så det må ikke tages for bogstaveligt havde testholdet da ikke nogen indvendinger

Hi-Fi modeller der indgår i dette billede:

Hitachi HMA-8300, Hitachi HCA-8300