Viser billede fra: Hi-Fi Test 79

Ret / Tilføj søgeord

Tags/søgeord for dette billede:

lytteindtrykket thi alene overgangen fra Phono 2 uden regulering til det med potentiometeret integrerede Phono I kredsløb gjorde sig udslag i en hørbar forskel til ugunst for sidstnævnte hvilket målbart parameter det end kunne være så afstedkom det en proportionsforvrængning i lydbilledet der blev tilført kunstig rumvirkning eller balkonlyd som vi ofte har kaldt denne hørbare effekt instrumenterne kom nogenlunde på plads igen når følsomheden blev reduceret fra 2 til 6 mV men ægtheden i stereobilledet kom aldrig på højde med Phono 2 indgangens ærgerligt nok forøvrigt thi her havde man ellers en forforstærker der ville have kunnet afspille med samme niveau fra to forskellige pickup'er så der var grundlag for eventuel A-B sammenligning kritiske indvendinger mod gengivelsen fra HMA 8300 gjaldt alene klangtendenserne i øverste diskant hvilket som så ofte gik ud over de skrappe violiner i orkestret det var som blev de slankere og mere markerede end man kunne ønske sig til musikken var der tale om spor af TIMforvrængning sådan lød det i hvert fald ikke for meget 3 harmonisk forvrængning skønt dette ville korrelere glimrende med resultatet på målekurve 6 ligger værdierne her trods alt for lavt til at det alene kan have været udslagsgivende nåh der blev diskuteret frem og tilbage uden at lyttedeltagernes gemytter led under frustration over denne eneste skamplet på gengivelsen over Hitachi HMA8300 der var også forsøg på humoristiske indslag som at Hitachi jo er verdenskendte eksperter på det elektromekaniske område så det ligger måske i sagens natur at højfrekvente slagtøj som triangelen og navnlig bækkenet synes at få et ekstra hammerslag med HMA8300 hvad man enedes om til slut var tre punkter 1 tendensen til den lidt markerede diskantgengivelse er af en størrelsesorden der nærmest forsvinder helt når man gengiver over højttalere med blød soft-dome klang eller Decca og Gamma bånddiskanthorn mens det for alvor begynder at distrahere lytteren over konstruktioner som ESS-Heil diskantenheden flere ældre JBL og Cabasse diskanter og især de mest hidsige piezo-diskanter 2. Tendensen er også kun hørbar på baggrund af forstærkerens generelle frihed for anden hørbar forvrængning der ellers helt givet ville have maskeringseffekt på denne plet på gengivelsen 3 den nemmeste måde for seriøse musiklyttere at tage stilling til klangfænomenet på er at tage en optagelse med mindre orkesterbesætning opfanget i livlig akustik som kirke- eller slotsinterieur vor reference BIS LP-19 Sibelius' Suite Mignonne hvis den markerede eller betonede violinklang går igennem vil optagelsen fremtræde glansløst og helt atmosfæreforladt mekaniseret er der derimod tydelig reverberans på violinernes øverste toner og tilpas luftighed så har resten af ens Hi-Fi anlæg eller den demonstrerede kæde hos forhandleren kvaliteter der kompenserer tilstrækkeligt for at HMA-8300 vil kunne gengive fremover med alle dens positive egenskaber og uden noget distraktionsmoment kommentarer til målingerne på kurve I er vist tonekontrollernes reguleringsområde sammen med high og low filtrets karakteristik her adskiller Hitachi HCA-8300 sig ikke fra gennemsnittet den er helt igennem traditionel ønskværdigt havde det været om high filtret i stedet for I 0 kHz havde skåret af omkring 40 kHz med 12 dB/okt dermed havde der været en god mulighed for at skåne et udgangstrin for evt TIM fremkaldende ultrasoniske signaler I neutral stilling er forstærkerens frekvensgang ret til 200 kHz -3 dB volumenkontrollen er her af den todelte type så der reguleres både før og efter tonekontrolforstærkertrinet herved opnås optimale forvrængnings- og støjspecifikationer potentiometeret er forsynet med faste dB-spring der viste sig meget nøjagtige og der måltes en kanalforskel på mindre end 0,2 dB på kurve 2 har vi vist loudness-funktionens frekvenskorrektion den må siges at være noget nær ideel nytten af den forstærkes yderligere af tre faste attenuatorer der kan mute signalet henholdsvis S 10 og 2 0 dB de arbejder i serie så alle niveauer fra S-35 dB med S dB spring er mulige loudness-funktionen kan dermed virkelig præcist tilpasses forskellige højttaleres virkningsgrad I kurve 3 er vist differenstoneforvrængningen for phono-indgangen ved tre niveauer sammen med afvigelsen fra korrekt RIAA Hitachi placerer sig i denne henseende i den øverste del af middelklassen der er to phono-indgange phono 2 med fast 2 mV følsomhed på phono 1 derimod kan følsomheden varieres fra 2-6 mV det får indflydelse på forvrængningen som det ses på kurve 4 bemærk frekvensskala 200 Hz-200 kHz her er desuden vist individuelle kurver for højre og venstre kanal der afslører en lille forskel vil man betale med et lidt dårligere signal/støjforhold er der forbedringer at hente med hensyn til forvrængning ved at benytte 6 mV stillingen også med lav output pick-up's I linieforstærkeren viste forvrængningen sig hovedsageligt at være af 2 orden ved I V ud indgangskapaciteten på phono I og 2 blev målt til 40-50 pF.

Hi-Fi modeller der indgår i dette billede:

Hitachi HMA-8300, Hitachi HCA-8300