Viser billede fra: Hi-Fi Test 79

Ret / Tilføj søgeord

Tags/søgeord for dette billede:

og FM-tuneren i det flade grågrønne design af mange stemplet som værende blot og bare svaret fra Kenwood på det moderne, ja nærmest obligatoriske 'profi-look design' til montering i racks. Men ved nærmere besigtigelse faldt de to ikke(!) flade monotrin i øjnene og blev fulgt af forundring og grublerier: Hvorfor nu det? Svaret finder man først og fremmest i et medfølgende katalog over 'Direct Drive Amplifier System' på engelsk, hvor chefingeniør Ohara's stab over knapt 50 tætskrevne sider redegør for det nye forstærkerkoncept. Det er en særdeles instruktiv, ofte belærende redegørelse, hvor man som kritisk audiofil flere gange undervejs støder på kendte, til dato nærmest fortiede iagttagelser vedrørende kvalitetsreproduktion, men som det tilsyneladende er lykkedes for Ing. Ohara & Co. at kortlægge i alle detaljer gennem forskning på målelaboratorier og sideløbende lytteforsøg med testsignaler og musik. Kataloget må som sagt være værdifuld læsning for alle seriøst interesserede lydfolk og forfatterne kommer naturligvis bl.a. ind på, hvorfor man har valgt at forsyne sættet med et over 10 m langt signalkabel med guldbelagte, nye phono-stik med omløber, så man kan placere L-07M trinene bagved eller på højttalerne. Forbindelsen til højttalerne foregår via et knapt 1 m langt kabel med flere parallelt forbundne ledere. Effekttrinet L-07M har ikke noget indbygget delefilter, eller indbygget equalizer, eller nogen tilbagekoblingsanordning for bashøjttaleren. Nej, Kenwood har valgt denne løsning ene og alene fordi alverdens forsøg og målinger, støttet af lytteforsøg, har godtgjort, at højttalerkabler over en vis længde ikke undgår at degradere lydkvaliteten generelt. Med nutidens høje teknologiske standard indenfor forstærkerteknik begynder højttalerkablernes egenskaber efterhånden at få betydning for en række tekniske specifikationer. Hovedprincippet ved udviklingen af L-serien har været altid at føre signalet den kortest mulige, direkte vej. Det er ifølge kataloget grunden til, at man bl.a. har to separate RIAA-phonoindgangstrin på forforstærkeren for henholdsvis magnetiske og dynamiske pick-up'er, sidstnævnte dog med forudgående, lineært forstærkende 'moving-coil' indgangstrin. Man har valgt denne ikke just prisbesparende løsning, fordi man derved omgår et omkoblingsled mellem 'mc'-indgangstrinet og RIAA-delen. Tape-monitorknappen afgiver som vanlig mulighed for aflytning/kopiering mellem to bånd- eller kassettemaskiner, men har derudover en stilling kaldet 'REC OFF'. Her føres aux direkte til styrkereguleringen og ikke som vanligt over de parallelforbundne tape-udgangsterminaler. Det degraderer ligeledes lydkvaliteten ifølge Kenwood, så hvis ikke man skal optage på bånd, bør man holde sig til stillingen 'REC OFF'. Man har fra konstruktørernes side også erkendt, at gængse kulpotentiometre af nok så fin udførelse kan være en belastning for lydkvaliteten. Derfor er 'Master Volume' et nyudviklet styrkepotentiometer med såkaldt 20-punkts omløber med minimal overgangsmodstand til kulbanen. Styrkekontrollen er forsynet med dB-kalibrerede klik. Efter denne 'Master Volume' følger et ægte subsonisk filter (12 dB/oktav, 18 Hz) og en 'Gain Attenuator' udlagt som passivt dæmpningsled med individuel regulering for hver kanal. Potentiometrene (med konstant impedans) kan dæmpe signalet mellem 0 og -30 dB og har bl.a. funktionen som balanceregulering. Men 'Gain Attenuator's' placering umiddelbart inden udgangen til effektforstærkeren gør den tillige velegnet til at sikre optimalt signal/støjforhold ved at tilpasse udgangsspændingen til effekttrinets indgangsfølsomhed. Hvad der nok kan undre mange, er tilstedeværelsen af bas- og diskantreguleringerne og uden egentlig 'bypass' eller 'off'-knap. Et er berettigelsen af tonekontroller overhovedet, når talen er om 'state-of-the-art' Hi-Fi. Kenwood mener, de bør medtages for at kunne kompensere for rummets evt. uheldige indflydelse samt de ofte højst forskelligartede grammofonoptagelser. Helt konsekvent burde man nok i så fald medtage variable afskæringsfrekvenser og individuel regulering for kanalerne - hvor mange har ellers et lytterum helt identisk i begge sider? Men det med ingen mulighed for at udkoble tonekontrolskredsløbet er heldigvis intet at befrygte på L-07C. De to kontroller er nemlig udlagt som omskiftere med faste impedansværdier i et aktivt forstærkningskredsløb, der i 0-positionen ene og alene fungerer som en 20 dB lineært forstærkningsled. Sidste reguleringsknap på L-07C er en afbryder for signalet til effekttrinet i selve udgangen. Forinden passerer signalet dog igennem en særlig modkoblet buffer-forstærker, der altså er placeret mellem den omtalte 'Gain Attenuator' og signalafbryderen. Denne buffer-forstærker er prisen for at kunne realisere Kenwood's 'Direct Drive Amplifier System' og spare højttalerkabler, idet de som følge heraf meget lange signalkabler uanset arten ikke er helt fri for kapacitet. For således at kunne overføre hele diskantregistret uindskrænket og uden hørbare bivirkninger gennem det lange kabel har konstruktørerne måttet installere den nævnte bufferforstærker, så udgangsimpedansen kommer helt ned på 0,1 ohm. Plus været konsekvente og anvendt guldbelagte phonoterminaler i udgangen ligesom ved phonoindgangene. Alt dette og meget mere er som nævnt udførligt argumenteret i det medfølgende, engelsksprogede katalog over L-seriens koncept. Der bliver også redegjort for grundene til, at man bevidst har undladt reguleringsmulighed for indgangsimpedans og/eller kapacitetsforøgelse ved phonoindgangen for magnetiske pick-up'er. Udover kataloget medfølger en mere kortfattet brugsvejledning på engelsk med en oversættelse af tekst til bl.a. svensk. Foruden de omtalte signalkabler medfølger Fabrikantens specifikationer (DIN-norm) Technics SU 9070/SE 9060: Udgangseffekt: 2 x 75 W i 8 ohm. Frekvensområde: 0-100.000 Hz +0, -1 dB. Harmonisk forvrængning: 0,02%. Intermodulation: 0,02%. Dæmpningsfaktor: 100 v. 8 ohm. Signal/støj, aux uvejet: 73 dB. Signal/støj magnet pick-up vejet: 63 dB. Max input IEC-RIAA: 380 mV (MM), 9 mV (MC). Max afvigelse IEC-RIAA: 0,2 dB. Toneregulering: ingen. Forstærkersættet leveres kun i samlet rack-system med equalizer, peak-meter og tuner til samlet pris: 19.650,- kr. Import: National Arberg Electronics A/S. Kenwood L 07-M: Udgangseffekt: 2 x 150 W i 8 ohm. Frekvensområde: 0-150.000 Hz +0, -1,5 dB. Harmonisk forvrængning: 0,003%. Intermodulation: 0,003%. Dæmpningsfaktor: 100 v. 8 ohm. Signal/støj uvejet: 120 dB. Samlet pris for to stk. mono-trin: 10.155,- kr. Kenwood L 07-C: Phonoindgang: 2 mV/50 kohm, max 350 mV. MC-indgang: 0,2 mV/600 ohm. Tuner/aux: 140 mV/50 kohm. Intermodulation: 0,003. Toneregulering: ±7 dB v. 100 Hz, ±7 dB v. 10 kHz. Pris: 6.050,- kr. Import: Per Frimodt HiFi ApS. Der er skud i static-off antistat-pistol er dobbelt så effektiv. Aflader Deres plader for statisk elektricitet, og forhindrer at plader tiltrækker støv under afspilningen. Også effektiv mod støv ved montering af lysbilleder. Spørg efter static-off antistat-pistol. Distribution GDC 01-715555 am audio all Ellehammersvej 6, Helsingør 03 - 22 03 44

Hi-Fi modeller der indgår i dette billede:

Technics SU-9070, Technics SE-9060, Kenwood L-07C, Kenwood L-07M