◄ Tilbage

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Digital integreret forstærker med RoomPerfect. Danske Lyngdorf har igennem en årerække udelukkende fokuseret på digitale produkter. Deres RoomPerfect er én af de mange egenskaber som de primært brander sig igennem. Når vi er ved RoomPerfect er der en række ting man skal have med i sine overvejelse, hvis det primært er derfor man ønsker sig sådan en fætter her. Det vil jeg komme tilbage til i konklusionen.

 

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 1

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 2

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 3

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 4

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 5

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 6

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 7

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 8

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 9

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 10

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 11

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 12

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 13

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 14

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 15

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 16

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 17

Lyngdorf TDAI 2200 (RP)

Billede 18

 

Der lyttes først ved Neutral (ByPass) - Uden RoomPerfect

Først ligger vi ud med at teste hvordan den lyder i ByPass-mode, altså uden brug af RoomPerfect og andet manipulerende.

Bemærk at musikken der er brugt til at lytte med er mainstream elektronisk musik, såsom Dash Berlin, Tiestö, Hardwell, Jespar Forks, Cascada, Scooter, Avicii, Italobrothers etc. Da det er den genre jeg primært høre til daglig og kender fuldt ud. Men det giver stadig et indblik i hvor forstærkeren ligger iblandt alt andet jeg har hørt.

 

Diskant:

Det første der springer mig i ørerne ved de første par numre, er diskanten. Den er meget fremme i skoende, faktisk så meget til tider, at musikken tit får de velkendte S-lyde og kan få en oplevelse af ”metallisk” lyd.

 

Mellemtone:

Mellemtonen er ikke særlig ”fyldig” og det gjorde den temmelig ”skinger”. Der mangler lidt bredere definition så diskanten ikke får lov at overtage lydbilledet.

 

Bassen:

Bassen er udynamisk og der sker generelt ikke ret meget spænende her. Hvis man som mig er til elektronisk musik og ønsker at der er godt gang i bassen med liv og punch. Så er denne bass desværre ret kedelig at høre på.

 

Helhedsindtryk:

Det samlede lydbilledet vil jeg derfor beskrive som værende ret ”offensiv”, der er ikke lagt låg på noget og alt kommer til udtryk her både godt og ondt. Den bliver derfor kategoriseret som værne en meget ”lys” forstærker og bør derfor ikke parres med en ”lys” højttaler. Det vil gøre toppen ret hidsig at høre på. Med mine Dali Rubicon 8 højttalere som blev brugt i denne test, er nemlig i forvejen en lys højttaler og bare et par numre med moderart lydstyrke gjorde jeg decideret fik hovedpine af den ”skinger” lyd. Men det jo normal ikke ret tit man høre højt musik, så der blev primært lyttet ved et niveau omkring eller en smule over tale niveau for at finde ud af hvordan det fungere på længere sigt.

Ved at have lyttet i en del timer med alt muligt musik jeg til daglig lytter på. Må jeg erkende at lytte-trætheden hurtigt indtraf her. Jeg tror det skyldes at forstærkerens detaljegrad faktisk er ret høj, dvs. at alt kommer til udtryk i musikken med denne digital forstærker og det må man jo betagne som værne ultimativt da man jo ikke ønsker noget skal gå tabt. Desværre får det også den effekt, at når der sker så meget på en gang, virker det hele som en stor rodebutik. Samtidig idet at bassen ikke er dynamisk, får det en ret ”flad” lyd og det begyndte derfor hurtigt at kede mig. Der mangler liv (dynamik) og enkelthed til at gøre lyden ”lækker” at høre på så man ikke mister lysten til at høre musik.

 

Der lyttes nu ved Neutral (Focus 1) - Med RoomPerfect

Nu begynder det at blive interessant. Efter en tur rundt i rummet med målemikrofonen for at lade Lyngdorf forstærkeren ”lærer” hvordan rummet opføre sig ved de forskellige frekvenser, nåede jeg frem til at ganske udmærket resultat ved færdigkalibreringen.

 

Diskant:

Diskanten blev rigtig lækker og afslappet at høre på nu. Der er ikke S-lyde problemet længere og den ”metalliske” lyd er væk, den er langt mere afbalanceret end før.

 

Mellemtone:

Mellemtonen er der kommet rigtig godt styr på nu, den har fået sin magt som gør at diskanten ikke overtager lydbilledet.

 

Bassen:

Bassen er der rigtig godt styr på, den lyder super stram og tør, måske en anelse for tør. Alt ”bulder”-bassen er fjernet og man høre helt klart en stor forbedring her til det positive. Desværre mangler bassen stadig noget dynamik og liv, men det er noget en rumkorrektion aldrig vil kunne ændre på.

 

Helhedsindtryk:

Jeg vil sige; ja det blev betydeligt bedre. Nu er der god sammenhæng i lydbilledet. Alt kommer bedre til sin ret og man føler ikke noget har mere magt end andet. Desværre ændre det ikke på at man her stadig har med forstærkerens ”egenlyd” at gøre. Dvs. det at jeg snakkede om før, at jeg savnede noget dynamik/liv i bassen, er her stadig ikke. Det gør at efter igen at bruge flere timers lytning med RoomPerfect, finder jeg nu igen hurtigt lytte-trætheden frem. Èn ting er at alt nu er lige meget i fokus, en anden ting er at det lyder for ensartet. Jeg finder ikke liv og glæde i musikken på samme måde som før. Det muligt at lyden skulle lyde mere ”korrekt” nu, men det jeg sidder tilbage med er at lyden simpelthen keder mig i længden.

Jeg har et indtryk af, at Lyngdorf har valgt at fokusere mindre på hvordan forstærkerens ”egenlyd” er, for så at fokusere mere på hvad man får ved deres RoomPerfect. For selvom det er en digital forstærker, finder man ikke to der lyder ens. Der er lige så stor forskel mellem digital forstærkere som der er ved analog, da der er så mange måder at lave dem på. Hvis de havde fokuseret på at give end masse energi i forstærkerens lyd, vil det give en større oplevelse til lytteren uanset om det er med eller uden RoomPerfect og det havde nok taltalt mig til at ville bruge forstærkeren på dagligbasis.

 

Konklusion

Forstærkerens ”egenlyd” vil jeg sige har en meget klassisk digital lyd og jeg finder ikke glæde ved at lytte til den med eller uden RoomPerfect slået til. Der mangler liv og dynamik i lyden, som man tit kender ved fx gode analoge transistor eller rørforstærker.

Der hvor jeg vil forsvare at bruge den, men også kun med RoomPerfect. Er hvis man har et rum hvor det er utrolig svært med højttalerplaceringen og man stort set ikke kan få styr på sin bass eller generelt har virkelig dårlig akustik i rummet og ikke umiddelbart har mulighed for at rette op på det. Vil jeg uden tvivl anbefale RoomPerfect. Det kan få styr på lyden i selv meget vanskelige rum som klart forbedre lytteoplevelsen da uanset anlæggets pris vil rummets akustik ødelægge alt. Derved kan Lyngdorf med god samvittighed argumentere for at deres RoomPerfect kan få et middel anlæg til at lyde som en million og den er jeg helt med på. MEN der hvor det går galt, synes jeg, er hvis man benytter RoomPerfect for en hver pris og tror det uanset hvad giver bedre lyd, vil jeg sige det tager overhånd.

Hvis du har et rum hvor der er ganske god akustik og ikke har et særlig skævt lydbillede udfra hvordan højttaleren normalt skal lyde, synes jeg ikke det giver mening at benytte RoomPerfect overhovedet. For RoomPerfect går faktisk også ind og ødelægger nogle ting som man måske ikke tænker over.

Hvis man fx som mig har købt Dali Rubicon eller en anden given højttaler hvor der er langt rigtig mange timer og sjæl i at få højttaleren til at lyde så lækkert og dejligt som muligt. Vil RoomPerfect ændre fuldstændig på dette. Højttaleren/anlægget som man gik ud og købte fordi det lyd godt som det gjorde i sig selv, vil nu få en helt tredje lyd og det ikke sikkert man så derefter overhovedet kan lide den lyd som RoomPerfect går ind og laver. Man står altså derfor tilbage med et anlæg der ikke længere lyder som det var konstrueret til. Så man skal bruge RoomPerfect med det forbehold at det er for at tilbagebringe en nogenlunde musikglæde igen ved at man har placeret anlægget i et rum hvor det er totalt umuligt at få god akustik. Så giver det mening, men ellers ikke.

Hvis man godt kan lide når rummets akustik tilføre lidt ”bulder” bass til det samlede lydbillede, som i øvrigt har den positive effekt, at det får en lille højttaler til at lyde større og dybere. Så skal man slet ikke benytte RoomPerfect. Da man så vil stå tilbage med en helt og fuldstændig ”tør” bass som kan få højttaleren til at lyde ret ”lys” og som om der mangler dybde. Dog får man da ganske vidst en mere præcis og defineret bass. Men hvis man kan lide dyb bass, er det ikke anbefalet heller at bruge RoomPerfect.

Derfor er den overordnede konklusion på RoomPerfect, at jeg ikke vil anbefale brugen af det for enhver pris, da det kan ødelægge lyden mere end det gør gavn. Er man tilfreds med lyden i rummet eller købte højttaleren for hvordan den lyd i sig selv. Synes jeg klart man skal lade det være som det er.

Samt er man til den velkendte analog lyd hvor der er dynamik og sjæl i lyden, er Lyngdorf alt for offensiv og ”lys” i lyden. Den ligger under en meget typisk ”digital” lyd som man kender det.

 

Teknisk info

• Forstærkertype: Klasse D

• Udgangseffekt i DIN Watt: 2x 200/375 Watt i 8/4 Ohm (1KHz, 0.1% THD+N)

• Frekvensrespons: 0,3Hz - 33KHz (-3dB points, 8ohms load.)

• Input følsomhed: 4.4V (2.2V with high sens.)

• Max forvræning: 0.07% (A-wgt. THD+N, 375W/4ohms)

• Signal/Støj: 107dB (A-wgt. Ref. 200W/8ohms)

• Vægt: 14.5kg.